Stad Genk spoort inwoners aan om zich duurzaam te verplaatsen

Genk gaat investeren in lokale hoppinpunten, dit zijn knooppunten waar verschillende vormen van mobiliteit samenkomen en die maximaal toegankelijk zijn voor iedereen. Zoals een fietsenstalling, bus- en treinhalte of auto. Er zullen er in deze legislatuur negen hoppinpunten worden uitgerold in de stad. De werking van deze hoppinpunten kan je al een verschillende vlaamse steden en gemeente terugvinden, binnenkort dus ook in Genk.

Voor inwoners die in het centrum gaan wonen is een eigen wagen vrij duur, het verbruik, de kosten van verzekering en parking blijven doorlopen. Valère is bewoner van de Grotestraat en kwam raad vragen aan schepen van mobiliteit Karel Kriekemans en schepen van economie Toon Vandeurzen over hoe dit duurzaam rijden nu voor hem voordelig zou kunnen zijn.

>

In 2011 kwam er in Genk de eerste deelwagen van Cambio, dit was in het begin niet zo een groot succes en kwam maar traag op gang. “Maar we zien huidige dagen een verdubbeling van gebruik, dus tijd voor uitbreiding” vertelt schepen Kriekemans. Op de vraag waarom stad Genk niet voor elektrische steps gaat is de schepen heel duidelijk: “We vernemen via het Ziekenhuis Oost-Limburg (ZOL) dat er zeer veel ongevallen gebeuren met die steps en dan willen we de genkenaar liever op de fiets krijgen.”

>